STRONA GŁÓWNA
ARTYKUŁY
WYWIADY
AKTUALNOŚCI
INTERNALE
KONTAKT


KOLIBRO - Intranet & BPM Experts
Skutecznie doradzamy
w komunikacji wewnętrznej! KOLIBRO - Intranet & BPM Experts

Audyt Komunikacyjny - kluczowe narzędzie badawcze
Start, czyli komu i kiedy potrzebny jest intranet?
5 intranetowych mitów
Minimum 21 korzyści z wdrożenia Intranetu
Nominowani za Najlepsze Intranety i Komunikację Wewnętrzną w Polsce
Słownik ICBPM
Obieg faktur a komunikacja wewnętrzna
Motywowanie użytkowników intranetu
Human Resources Intranet
Tożsamość Intranetu


SharePoint.pl
Intranet Journal
AudytKomunikacyjny.pl
Intranet Road Map
Intranet Organization
Najlepsze intranety

O Intranecie i Komunikacji Wewnętrznej w banku - wywiad Nordea Bank Polska
Autor: Katarzyna Sosińska, Opublikowano: 2010-06-10 12:39:21

 

Intranety.pl rozmawia z Panią Katarzyną Mikołajczyk, Dyrektorem Personalnym Nordea Bank Polska.

(...) Wszelkie informacje dotyczące stanowisk, opisy programów szkoleniowych, lokalne ogłoszenia są dostępne w naszym Intranecie. Wynika to z kultury naszej firmy, która mówi, że wszystkie aktualne informacje przeznaczone dla pracowników muszą znaleźć się w Intranecie.(...)

 

Jaką rolę pełni u Państwa Intranet? Jak wygląda, jakie ma funkcjonalności i do czego służy?
W naszym banku Intranet jest narzędziem, z którego korzystają wszyscy pracownicy Grupy Nordea w Skandynawii, w Polsce i w krajach nadbałtyckich. Znajdują się w nim najważniejsze informacje dla danych grup pracowników. Użytkownik Intranetu może znaleźć w nim informacje o wytycznych obowiązujących w Grupie Nordea, zapoznać się z aktualnościami oraz prezentacjami tworzonymi w różnych jednostkach biznesowych. Informacje są tworzone z myślą o całej grupie, są też aktualności i działy dedykowane poszczególnym krajom, komórkom organizacyjnym i departamentom. Obowiązuje język angielski oraz język lokalny.

Ile osób ma dostęp do Intranetu?
Wszyscy pracownicy Grupy Nordea, czyli ponad 35 tys. osób.

Jakie działy cieszą się największą popularnością?
Często odwiedzane są miejsca poświecone pracownikom, również finansom i prezentacjom zarządu. Popularne są również galerie zdjęć z różnego rodzaju spotkań.

Czy Intranet pełni funkcje rozrywkowe i społecznościowe?
Pewne funkcje społecznościowe posiada już Intranet w Skandynawii. Każdy pracownik może tworzyć swój własny profil, może wstawić zdjęcia, wziąć udział w dyskusjach, czy skomentować aktualność. Takie rozwiązanie planowane jest również dla Polski.
Obecnie, w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, nasi pracownicy mogą znaleźć informacje dotyczące kursów, kariery, wewnętrznych szkoleń. Promujemy też wewnętrzną rekrutację na poziomie międzynarodowym. Każdy pracownik z poszczególnej jednostki może wysłać swoją kandydaturę. W tym zakresie Intranet jest niezwykle pomocny. A duże zainteresowanie ze strony pracowników sprawia, że nasz Intranet jest ciągle żywy.

Czy Intranet posiada funkcję komentowania, dodawania opinii na forum, wymiany spostrzeżeń i zdań?
W dziale aktualności istnieje możliwość dodawania własnych komentarzy i opinii.

Czyli Intranet spełnia również funkcję komunikacji oddolnej?
Taki jest jego jeden z podstawowych celów. Dla przykładu zdarzyła się kiedyś sytuacja, w której za pośrednictwem Intranetu dowiedzieliśmy się, że przekazana informacja jest niezrozumiała dla pracowników. Liczne komentarze pracowników oraz zapytania do tekstu sprawiły, że umieściliśmy sprostowanie do tej informacji.

Czy pracownicy mają dostęp do Intranetu również poza pracą, na przykład w domu, czy podczas delegacji?
Nie. Ze względu na tematykę bankową oraz skrupulatne zasady bezpieczeństwa nie udostępniamy takiej funkcji.


Ile osób liczy zespół, który zarządza Intranetem?
Podstawowy zespół intranetowy znajduje się w Skandynawii. W Polsce do prac typu operacyjnego wydelegowane są dwie osoby. Jednak każdy departament daje swój wkład merytoryczny i aktywnie zgłasza pomysły. Na przykład Department Zasobów Ludzkich przesyła wszelkie informacje dotyczące stanowisk, opisy programów szkoleniowych, lokalne ogłoszenia itp. Wynika to z kultury naszej firmy, że wszystkie aktualne informacje przeznaczone dla pracowników muszą znaleźć się w Intranecie.

Jakimi zasadami redakcyjnymi kierują się Państwo przy dodawaniu informacji?
Komunikujemy z zasady formalnie w związku z naszym zakresem działalności. Informacje od prezesa czy wyniki finansowe z reguły rozpoczynają się od słów „Szanowni Państwo”. W informacjach zamieszczanych przez inne departamenty zdecydowanie króluje forma bezpośrednia, mniej formalna. Oczywiście wszystko jest uzależnione od rodzaju przekazywanego komunikatu.

Czy Intranet pełni również funkcje integrujące pracowników?
Tak. W Intranecie mamy osoby dział, który pełni funkcję gazety wewnętrznej. Nazywa się „Bank Express”. Zawiera informacje o wyjazdach i spotkaniach integracyjnych oraz zdjęcia ze spotkań.

Przejdźmy do tematu komunikacji wewnętrznej. Jakie są Pani „ulubione” narzędzia komunikacji wewnętrznej? Czy stawia Pani na tradycyjne formy takie jak rozmowy czy spotkania bezpośrednie czy coraz bardziej przekonuje się Pani do innowacyjnych i nowoczesnych metod?
Bardzo lubię bezpośrednie spotkania i rozmowy z ludźmi jednak czasami jest to po prostu fizycznie niemożliwe. Jesteśmy dużym bankiem, który posiada 3 centrale w Warszawie, Łodzi i Gdyni, co zmusza nas do stałej komunikacji w odległości nawet 500 km od siebie. W takich przypadkach idealnym narzędziem są telekonferencje, e-maile i oczywiście Intranet. Całe spektrum narzędzi komunikacji wewnętrznej stosuje nasz Departament Marketingu i Komunikacji, w którym jedna osoba odpowiada właśnie za komunikację wewnętrzną. Przede wszystkim pilnują, aby każdy pracownik miał dostęp do najbardziej aktualnych informacji rynkowych. Na specjalnej stronie w Intranecie można znaleźć również aktualną prezentację o banku i wynikach finansowych, a także informacje o kampaniach marketingowych i najnowsze spoty reklamowe. Oprócz tego Departament Marketingu i Komunikacji raz na kwartał wydaje biuletyn dla pracowników „Bank Express”. Jest to dodatkowe źródło informacji o tym wszystkim, co się wydarzyło w organizacji. Ponadto często organizowane są konkursy, dzięki którym przybliżamy pracownikom wartości Nordea. W ostatnio przeprowadzonym konkursie fotograficznym, pracownicy zostali poproszeni o uchwycenie w kadrze aparatu misji naszego banku, która brzmi „stwarzamy możliwości”. Kreatywność i pomysłowość naszych pracowników jak zwykle nas zachwyciła. 

Jak Pani zdaniem należy prowadzić komunikację wewnątrz firmy? Jakie cele stawia sobie Pani w codziennej pracy?
Uważam, że komunikacja wewnętrzna musi być przede wszystkim aktywna. Kultura korporacyjna Nordei zakłada jako podstawowy cel prowadzenie otwartego dialogu z pracownikami. Często organizujemy przekrojowe spotkania integracyjne dla kadry menedżerskiej, dla poszczególnych pionów, jak również łączymy piony, które ściśle ze sobą współpracują. Mamy tradycję organizowania raz do roku Balu Karnawałowego dla pracowników. Dajemy dużo okazji do osobistego poznania się pracowników, którzy na co dzień znają się wyłącznie z telefonów lub maili.

Czy prowadzą Państwo badania opinii pracowniczej, aby monitorować nastroje pracownicze?
Co roku prowadzimy badanie satysfakcji pracowniczej. Jego częścią są pytania z zakresu komunikacji wewnętrznej. Badanie pokazuje zmianę jakościową naszej komunikacji w firmie. Stała się bardziej aktywna, nie tylko z góry do dołu, ale również oddolnie.


A jakie są Pani autorskie pomysły na usprawnienie komunikacji wewnętrznej?
Jeden z moich pomysłów został wdrożony w Nordei. W Intranecie zamieszczamy materiały poszkoleniowe również z informacją, kto uczestniczył w szkoleniu. Dzięki temu pracownicy zainteresowani, ale nieobecni mogą się zwrócić bezpośrednio do osób, które uczestniczyły. Mamy również pomysł szkolenia dla nowoprzyjętych pracowników, które odbywałoby się w naszym Intranecie.

Jak Pani zdaniem będzie się zmieniało podejście biznesu do dziedziny komunikacji wewnętrznej? Czy komunikacja wewnętrzna staje się strategicznym elementem konkurencyjności przedsiębiorstwa?
Osobiście uważam, że komunikacja wewnętrzna zawsze dawała przewagę nad konkurencją. Głównie dlatego, iż buduje atmosferę w organizacji i świadczy o kulturze korporacyjnej. Komunikacja wewnątrz firmy powinna być spójna z wartościami, ze strategią i misją firmy. Bez prawidłowej komunikacji przedsiębiorstwu bardzo trudno jest zrealizować założone cele biznesowe. Jest to więc bardzo przyszłościowa dziedzina.

Jakie Pani zdaniem największe wyzwania stoją przed komunikacją wewnętrzną?
Największym wyzwaniem dla komunikacji wewnętrznej jest jej efektywność. Musi być prowadzona prosto i skutecznie. Musi docierać do ludzi, być zrozumiała, dzięki czemu będzie wydajna. 

Jaki jest Pani ideał zarządzania firmą, które uwzględnia pracowników i ich potrzeby?
Mój ideał firmy to taka, której można prowadzić otwarty dialog. Taka, gdzie wartości firmy oraz jej narzędzia są żywe, aktywne i dostępne. Pracownicy wiedzą, że wartości, o których się mówi są, zaś narzędzia pomagają w ich realizacji.

Jakie przesłanie może Pani skierować do czytelników Intranety.pl?
Nie bójmy się zmian! To właśnie zmiany rozwijają całą organizację. Rozwijają również nas indywidualnie. To przesłanie dotyczy także komunikacji. Bądźmy otwarci na zmiany!

 

Rozmawiała
Katarzyna Sosińska




Katarzyna Sosińska

Redaktor INTRANETY.PL – pierwszego polskiego portalu Intranetów i Komunikacji Wewnętrznej. Wyróżniona absolwentka Podyplomowego Studium Public Relations i Strategicznego Komunikowania w Firmach w Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Specjalizuje się w projektach z zakresu komunikacji wewnętrznej. Opracowuje i realizuje strategie komunikacji oraz wizerunkowe. 


KNOW-HOW w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą
Jan Fazlagić
The Human Side of Intranets
Jerry W. Koehler (Editor), Thom Dupper, Marvin D. Scaff, Patti Paxson, Fred Reitberger
The Corporate Intranet
Ryan Bernard
The 21st Century Intranet
Jennifer Stone Gonzalez

Copyright (c) intranety.pl | Kontakt